onsdag 27 januari 2010

Ett otyg

Det är precis vad det är! Ett satans otyg. Bandy VM alltså. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Lägg ner skiten. Och då tillhör jag den fantastiska, men numerärt underlägsna?, skara människor som insett att bandy är den vackraste lagsporten på jorden. Fast nu tar jag nog i. Lägga ner är kanske inte det jag är ute efter även om jag inte skulle sakna det nämnvärt. Troligtvis inte alls. Att istället öka intervallet mellan mästerskapen från det nuvarande årliga till att kanske följa fotbollens exempel och köra VM vart fjärde år vore nog rätt väg att gå. Bandy VM spelas i just detta nu i Ryssland och i skrivande stund har Sverige spelat fyra matcher. Mot Finland (vinst med 8-1), USA (vinst med 14-6), mot Kazakstan (vinst med 12-0) och mot Norge (vinst med 13-2). Och detta mot nationer som alltså ska vara 4 av de 6 absolut bästa nationerna i världen. 4 matcher, 4 segrar och en målskillnad på ohyggliga 47-9. I ett VM gott folk!

För en sport som ständigt har en önskan och en strävan att utöka sin familj och öka sin popularitet är jag övertygad om att Bandy VM snarare har en motsatt effekt. Detta mästerskap gör bandyn mer skada än nytta då folk hemma vid fikaborden (mig inkluderad) skrattar och fnyser åt resultaten snarare än att imponeras och glädjas över de svenska framgångarna. Sporten är på tok för liten internationellt och glappet mellan de två i särklass bästa nationerna Sverige och Ryssland och de fyra resterande är alldeles för stort för att spektaklet tas (och kan tas) på allvar.

Och att det Internationella bandyförbundet envisas med att lägga mästerskapet under det kanske viktigaste skedet i Elitserien är bara något som gör mig ännu mer upprörd. I såväl Ryssland som i Sverige finns det nu ståtliga hallar där man i princip skulle kunna ha is tillgänglig året om, varför inte då spela VM efter de nationella seriernas slut? Nä fy fan och tvi vale för detta världsmästerskap. Bandy ska upplevas i Elitserien, utan avbrott, för det är just där och då som bandy är så underbart och så vackert som det var tänkt att vara i begynnelsen.