måndag 26 oktober 2009

Instämmer

Har refererat till Inside The Actors Studio förut och tänkte nu göra det igen. Tittade på det i helgen nämligen och gästen denna gång var Michael J Fox. Han och programledaren James Lipton kom under samtalet in på skolämnen och vilka som Michael gillade. Föga överraskande låg litteratur och drama högt på hans lista och bland de minst uppskattade ämnena hittade man matematik, precis som mig. Hans förklaring till matematikens låga placering var lika enkel som genial. Kan inte återberätta det ordagrant men hans grunddrag var som följer.

Matematik är tråkigt. 2+2 blir alltid 4. Det spelar ingen roll vem som räknar ut det, vart man räknar ut det eller hur man räknar ut det. Det blir alltid 4. Det går inte att ändra på. Hur roligt och spännande är det?

Karlsson ler och nickar instämmande. Matematik är inte ett dugg roligt eller spännande.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Jag tycker tvärtom. Vem vill läsa litteratur som ämne? Blä. Tackar vet jag matte =)

Karlsson sa...

Ja litteraturen är väl inte det mest upphetsande ämnet kan jag tänka mig. Men matte, nä tvi vale!