torsdag 17 juli 2008

Och som vi skrek!

"-Scream for me Sweden" vrålade Bruce ut över publikhavet och fy satan som vi skrek! Det här var nog det grymmaste jag någonsin upplevt. Setlistan, energin, förfesten, PUBLIKTRYCKET, ja tametusan allt var på topp i Stockholm i onsdags. Iron Maiden bjöd på en setlista bestående av idel kanonlåtar och låtar som "Hallowed be thy name", "Rime of the ancient mariner", "Fear of the dark" och "Powerslave" kan nog inte framföras mycket bättre. Recensenterna från Aftonbladet och Expressen tyckte att Bruce verkade sliten och han var tydligen lite krasslig efter en sjukdom men av det märkte inte jag iaf. Nu var ju jag också på plats nere i euforin på ståplats och röjde järnet så recensenterna med lite distans till det hela märkte kanske nåt som inte jag gjorde. Men det kvittar, han tog ändå de höga tonerna och gjorde kvällen helt magisk tillsammans med de övriga gubbarna. Det var så bra, så vackert, så klockrent att jag, lillebror och Jansson möttes spontant i en stor gruppkram efter konserten. Och trycket som publiken bjöd på var helt enormt. När Bruce ett par låtar in i konserten pratar om hur mycket de gillar Sverige ("-Our second homeland" som han sa) startas en flera minuter lång hyllningskör. Jag fick helt ärligt tårar i ögonen och gåshud över hela kroppen. Stundtals skanderades Maiden unisont över arenan och det varvades med ett lika unisont vrålande från samtliga strupar. Ja, skulle kunna sitta här och skriva superlativer hela kvällen men jag tror ni fattar. Karlsson är helnöjd. Up the Irons!!!

Jag lyckades även smuggla in kameran, vilket iofs inte var svårt alls, och dokumenterade rätt så mycket av konserten. Spelade även in några snuttar och "The number of the beast" i sin helhet. Tänkte bjuda på en snutt från den nu men inte enbart för att visa er hur bra dom var utan mest för att visa er Jansson. En stund in i låten vänder jag mig om för att filma denne herre och han sjunger upp. Jag förbannar mig själv att jag inte filmade honom längre. Låter det bra? Njae... Är det roligt? Så inihelvete roligt är det. Se själva!

2 kommentarer:

Sara sa...

Haha! Ja, Anders ringde mig så jag fick äran att höra intro på "Fear Of The Dark" *Niiice*!

Karlsson sa...

Det är ju nästan som att vara där :)