måndag 6 april 2009

Frisersalonger gör mig feg

Varenda gång jag besöker en frisersalong för att kapa av mig ogräset som växer på ovansidan av mitt huvud så tänker jag att det vore skönt att göra något nytt, att förändra sig lite. Men varje gång ballar jag också ur och säger åt frisörskan (har aldrig blivit klippt av en frisör) att bara klippa ner det. Jag blir feg och rädd för att det ska se förjävligt ut. Men det är också lite på grund av den bekvämlighet min nuvarande frisyr innebär, en genomsköljning och lite kammande efteråt på morgonen och jag är beredd att möta dagen. Att ha en frisyr som kräver lite arbete och underhåll lockar inte alla dagar. Men likt förbannat så skulle det vara roligt med något nytt. Det tyckte jag idag också men när jag satt där i stolen framför spegeln och frisörskan frågade vad som skulle göras så hörde jag mig återigen säga "klipp ner det bara" . Den drömmande Karlsson blev den fege.

Det är inte ofta i mitt 24 år långa liv som jag bytt frisyrer. När man var som minst så var det ju mamma som bestämde. Men ett tag körde jag stenhårt på stubb, när håret ska stå rakt upp. Under övergången från mellanstadie/högstadie så hade jag för mig att en klassisk sidbena var snyggt och håret låg som slickat längs med huvudet. Men snyggt var det inte. Efter det körde jag med mittbena istället, denna gång struntade jag i hårsprayen och körde med vattenkammat. Det såg väl lite bättre ut. Under gymnasiet lät jag det växa tills det såg förjävligt ut, skäms varje gång jag ser korten från balen. Hur kunde jag? Och nuförtiden kör jag väl på en förbättrad variant av gymnasiefrisyren, jag håller det lite kortare och klipper mig i tid. Jag tycker väl att jag passar rätt bra i det. Inget uppseendeväckande, inte ovårdat, ganska slätstruket med andra ord. Tråkigt? Ja många skulle nog säga det. Bekvämt? Absolut. Hur länge jag kommer att fortsätta med denna frisyr står väl skrivet i stjärnorna någonstans. Vet inte hur man skulle förändra heller. Kanske ska man helt enkelt ge frisörskan fria händer?


Resultatet av dagens klippning, tyvärr kan inte ens den bästa frisören/frisörskan göra något åt själva ansiktet.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du passar alldeles utmärkt i en U.S. ARMY frisyr Kalle, det är inte alla som gör det.

jansson sa...

Tycker att det vore intressant om du någon gång valde att spara ut håret till en liten rockmusiksfrisyr, likt Hoffman och mig själv.

Karlsson sa...

Hoffmann: Vet inte om jag ska ta min U.S. Army-frisyr som en pik eller om jag ska ta det som en komplimang... Tack?

Jansson: Ett gott skratt skulle ni onekligen få.