söndag 8 februari 2009

Fröken Ursäkt

De svenska utförsåkarna gör knappast någon stor succé i det alpina världsmästerskap som pågår i Val D´Isére. Inte ens storstjärnan Anja Pärson åker bra. Och jag måste säga att jag har fruktansvärt svårt för denna idrottskvinna. Jag har aldrig riktigt gillat henne och kommer nog inte att göra så i framtiden heller. Jag kan inte riktigt peka på vad det är som stör mig med henne, det är en magkänsla som finns där bara. Det skulle kunna vara för hennes eviga ursäktande, hennes eviga bortförklaringar när det går dåligt. Är aldrig hennes fel när hon åker dåligt eller åker ur. Men när hon vinner däremot är det helt hennes förtjänst. Nu kanske jag drar det lite för långt men jag är inte ensam om att bli irriterad över hennes bortförklaringar. I lördagens Söderhamns Kuriren så skriver nyhetschefen Guander i en liten krönika om fröken Pärson och hennes bortförklaringar under årets världsmästerskap. Där kan man läsa att Anja "skyller" på att det är greppig snö, att ljuset var för flackt och hon är en utpräglad solskensåkare, hon kan inte svänga snabbt och har svårt för sladdsvängar (vilket backarna tydligen kräver i Val D´Isére) och hennes skidor är för korta. Och så avslutar Guander med ett citat och det tar banne mig priset: "Jag fastnade med skidan. Men det känns inte som att det var mitt fel."

Jag känner absolut inte Anja, jag har inte ens sett henne någongång förutom genom televisionen. Hon är säkert en jättetrevlig person Men det här tycker jag bara är pinsamt. Nästan som småbarnen som skyller sina motgångar på allt och alla. Nä Anja, du får jobba hårt för att få mig på din sida.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

jansson sa...

Hehe. Har stört mig extremt mycket på detta även jag. Inte så märkbart förr, men mycket nu. Måste beror på att det går sämre nu så det finns mycket att gnälla på.

Karlsson sa...

Ja för nog fan gnälls det alltid!

Tompa sa...

Hon är säkert inte alls jättetrevlig..vi ogillar henne starkt som chilipeppar och skrattar därför gott när hon får smaka snö i backen. Så är det med den saken

Karlsson sa...

Tror nog att du tar täten i vi-som-inte-gillar-anja-gruppen lillebror.