onsdag 4 februari 2009

Mattips

Sitter Du och funderar på vad Du ska hitta på att göra till dagens middag? Troligen inte för då skulle Du inte läsa den här bloggen nu. Jag brukar inte precis bjuda på tips och lägga upp recept, faktum är att det aldrig har hänt. Men det ska jag faktiskt göra nu. Det är ingen maträtt jag har kommit på själv för detta recpet fick jag av Jansson för en herrans massa år sedan. Jag vet inte ens vad maträtten heter utan jag kallar den kort och gott för Janssons special. Den är enkel att göra och framförallt jävligt god, en liten favorit i enmanshushållet Karlsson på Brändströmsgatan. Jag tycker att Du ska prova den någon gång. Är Du för lat så får Du komma och hälsa på mig så kanske, men bara kanske, jag lagar till den åt Dig. Hursomhelst, det här behöver du för 4 portioner:

2 dl vatten

2 dl matlagningsgrädde
1 msk kycklingfond
2 msk fransk senap (som den enkla arbetarson jag är använder jag Slotts senap, funkar lika bra)
1-2 msk ljus maizenaredning
1 liten burk champinjoner

Finhackad persilja efter behag
Salt och peppar efter behag
400 g chorizo
Pasta för fyra portioner

1. Koka pastan
2. Koka upp vatten, kycklingfond, senap och grädde. Låt småkoka i fem minuter. Smaka av. Rör ner maizenaredningen och låt koka en minut. Blanda ner pastan och champinjonerna samt persilja. Krydda efter behag.
3. Skär korven och stek.
4. Servera.



Smaklig spis!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: