torsdag 19 februari 2009

Skuldsatt

Satt efter träningen och sorterade mina viktiga papper och satte in i den viktiga papperspärmen. Då fann jag ett brev från CSN, ett brev som berättade hur mycket pengar jag var skyldiga dom så här långt. Ingen rolig läsning men knappast något jag är ensam om, majoriteten av alla studenter drar antagligen på sig liknande summor. Men det är en klen tröst. 180 000 kronor är jag skyldig dom och med ett år kvar i skolan så växer skulden för varje dag. Den kliver över 200 000 kronorsstrecket innan jag är fri. En skön start i arbetslivet med en saftig skuld i bagaget. Kan man smita undan betalningen på nåt sätt? Funderar på att prova på lillebrors taktik. Den taktik han med tålamod och hängivenhet har förfinat nästintill perfektion. Hans taktik är att låna pengar, t.ex. från en alldeles för snäll storebror, och sedan förhala återbetalningen så långt det går. Når han så långt så finns två tänkbara scenarier han kan använda sig av. Det första är att slå till när storebrodern är berusad och fylld av alkohol och kärlek till sin yngre bror. Lätt hänt är det då att storebrodern helt sonika skriver av skulden och skulden är glömd. Det andra scenariet är att förhala det ytterligare och skylla på egna ekonomiska problem. Ni förstår lillebrodern vet att tids nog kommer storebrodern att få pengar till sitt konto och därmed inte ha samma behov av att driva in skulden. Och med pengar på kontot börjar storebrodern att tänka att vad spelar dom hundralapparna för roll egentligen och skulden avskrivs. Han är slug den där lillebrodern.

Funkar samma taktik på CSN? Jag tror inte det. För det första skulle det nog kosta förbannat mycket att supa ner CSN och även om det skulle lyckas och skulden avskrivas har jag förmodligen en barnota i samma storlek att betala. Och att vänta ut dom funkar nog inte det heller. Dom är snåla och giriga dom där jävlarna. Vad ska jag göra? Har ni några tips? Eller måste jag betala tillbaks varenda krona? Huvva...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

Tompa sa...

Nonsens

jansson sa...

Planka in på CSN:s firmafest. Det torde vara effektivt att passa på när alla är samlade.

En annan grej. Jag är också skuldsatt. Jag är skyldig banken lite växelpengar. Ungefär 800 000, bara.

Anonym sa...

Även jag fick ett sådant brev för ett tag sedan. Trevligt att bli uppdaterad ;)