tisdag 5 maj 2009

Dagens godaste!

Har känt ett sug hela dagen. Ett sug efter Abbas rökta musslor. Det började imorse när morgonkaffet dracks framför tv:n och suget ökade senare sakta men säkert. Jag började snoka lite i farsans förråd för jag vet att det brukar finnas några förpackningar rökta musslor där titt som tätt och till min stora glädje fann jag två förpackningar himmelsk njutning. Jag började omedelbart planera. Planen gick ut på att efter aftonens träning fråga farsgubben, med min allra lenaste röst, om han inte var lite sugen på musslor han också. Det var han. Och fy fan i helvete vad gott det var! Det är sällan jag äter rökta musslor och kanske är det just därför det smakar så bra de få gånger jag äter det. Musslorna som är goda att äta som de är, direkt ur förpackningen. Men vill man att det ska knulla riktigt ordentligt i munnen tar man fram lite knäckebröd, brer på lite smör, följer upp med majonnäs och avslutar med de rökta musslorna ovanpå. Så enkelt. Så gott. Kommer ihåg den första gången jag smakade på dessa rökta musslor. Farsgubben och morbror Peppe hade varit ute och fiskat en sommarkväll och när de kom hem så tog de fram musslorna och tillbehören. Jag rynkade på näsan, som jag hade för vana att göra när det dök upp något okänt ätbart. Men på något vis fick de mig att smaka. Och efter första tuggan var jag fast. Fast i musselträsket. Tack Pappa och tack Peppe!



Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Jenny Olsson sa...

Du är lustig du =)

Karlsson sa...

Och sugen på musslor :)