tisdag 23 september 2008

En anekdot var det...

Skäggmiffot på huvudläktarn grävde fram en gammal lagbild på Trönö IKs herrlag som troligen härstammar från 1950-talet någon gång, en lagbild där min morfar Arthur var med på. Roligt att se eller snarare väldigt roligt att se och skäggmiffot passade även på att efterlysa någon rolig anekdot om gubben från mig och Junior. Nu hann Junior före mig och naturligtvis tog han den anekdot jag hade tänkt att berätta så jag får gräva lite djupare i minnet då och se vad jag hittar. Det optimala vore ju att låta morfar själv berätta en men det är dessvärre en omöjlighet då han längre inte finns ibland oss utan bara i våra minnen. Och vilka minnen sen!

Mormor är och har varit en av medlemmarna i Trönö kyrkokör under en lång tid och detta är en historia som är från en resa som denna kör gjorde en gång i tiden. Jag tror att det var rätt länge sedan, möjligen 80-tal. Hursomhelst så följde körmedlemmarnas respektive med på resorna så därför var även morfar med på resan. Nu kan man ju tro att en resa med en kyrkokör innebär resa med buss till någon sevärdhet och ett stopp med en fikapaus, på sin höjd en folköl till fikat. En städad historia med andra ord. Det kanske det hade varit om inte morfars och hans gubbgäng följt med sina fruar på resan för detta var herrar som enligt uppgift kunde festa och gärna gjorde det. Denna gång övernattades det på ett hotell. Ett hotell med en bassäng, en bassäng som på kvällen var väldigt lockande för morfar och hans gäng. Att bassängen var stängd för dagen var inget som stoppade dom men det fick ju naturligtvis delar av hotellets personal att reagera och gå dit för att se vilka fulla människor som helt struntade i hotellets regler. När personalen fick reda på att det var Trönös kyrkokör som var där och höll låda började de självklart fundera vad det var för jävla kyrkokör dom hade att göra med. Och nu kommer vi till historiens höjdpunkt. Med en imponerande tajming ansluter ytterligare en ur sällskapet till dom som hittat bassängen, en person som är märkbart berusad och bärandes på ett antal flaskor av okänt innehåll varpå morfar säger: "Nä men ser man på, här kommer pastor Johansson!"

Nu var det naturligtvis inte kyrkans prälle som kom och gick där, det var bara nåt som min morfar tyckte var jävligt roligt att låta personalen tro och jag kan bara hålla med :)

3 kommentarer:

jansson sa...

Hahaha!

Ja, ser man på. Skulle vart kul om vi hade haft åldern inne på den gamla goda...

Anonym sa...

Kan lämna en liiiten en jag med om er käre morfar. Ett plus kanske att en annan legend inom Trönö IK figurerar i historien.
Vi var ett gäng avdankade fotbollsspelare strax över 30strecket som brukade roa oss med att slåss innebandy på lördagförmiddagar på skolans idrottshall. Naturligtvis kostade lokalen pengar och för att få in pengar till hyran kostade det 10kr varje gång man var med. Pengarna som blev över efter säsongens slut skulle naturligtvis festas upp. Det var åtskilliga hundralappar så Trönö IP´s lokal hyrdes in samt mat inhandlades. En riktig karlamiddag med strömming,sill, Janssons frestelser ,prinskorvar.. You name it..
Självklart massor av bira och många sorters snaps.
Vi var ca 15 stycken som satt där och njöt av livet när 2 äldre karlar tittar in genom fönstret.

Vad gör ni då pöjkar??

Arne G och Artur stod där och plirade pillemariskt med ögonen. Dom hade ju självklart benkoll på att vi skulle vara där.
Jodå..
Dom fick både sill,snaps o öl :-)

//HamreRoger

Anonym sa...

Roger Roger
återigen minns du fel
har ju sagt åt dig att du bara får berätta saker som ären dag gammalt för de kanske du kommer ihåg

men jag har en lite roliga sak om Tusse (morfar Artur) som min papap berättade (ol´jans Gösta )

när dom var nere på råsudna på fotboll men vet inte om den ärriktigt rumsren så vi tar den på IK-Ksivan / CharlieTheBig