onsdag 24 september 2008

Neil Leyton

Fick för en stund sen för mig att jag skulle inventera min skivsamling, nu är detta inte något jätteprojekt för speciellt stor är den inte. Men tydligen tillräckligt stor för att återupptäcka en skiva på nytt. Ikväll blev det en skiva av kanadensaren Neil Leyton jag hittade, nämligen "Blacklight skies". Denne Neil Leyton som faktiskt spelat i Söderhamn en gång i tiden. På den gamla goda tiden då Söderhamn hade en krog som med jämna mellanrum bjöd på riktigt bra liveakter från sin lilla scen. Det var inte lokala förmågor (även om jag glatt sjungit med både Gasoline Queen och The Suburban Cowboys där) utan vi snackar etablerade artister med skivkontrakt och för en kort men underbar stund hade vi en livescen i Söderhamn. Det var tider det, eller hur Jansson? Jag talar naturligtvis om Sisters som inte finns längre, nu grillar man istället fårkött på öppen eld där. Men åter till Neil, jag var där kvällen han spelade där och fick även nöjet att språka med honom en stund, han signerade även skivan jag talar om. Genomtrevlig kille var det verkligen! Neil och hans medföljande band öppnade denna kväll för Diamond Dogs och det är definitivt inte ofta som man får chansen att se livemusik av samma höga klass i Söderhamn. Jag funderar på om det var någon gång 2005 det ägde rum. Jansson kanske vet säkert? Då Neil inte är speciellt känd för den stora massan vill jag nu göra lite reklam för denna otroligt sköna musiker och bjuder på två låtar. Vi slår på stort. Vi slår på stort för Neil!

Boomp3.com

Boomp3.com

1 kommentar:

jansson sa...

Intressant. Jag satt faktiskt och letade låtar med Neil för nån dag sedan. Men när det var...2005 känns som en ganska skaplig gissning