onsdag 19 november 2008

Hur kan man?

Svensk migrationspolitik är något som ofta upprör och berör det svenska folket och det är inte så konstigt. Det mest aktuella exemplet får jag tyvärr plocka från hemstaden Söderhamn där 18-åriga Lys Nsem och hennes dotter Jessica blivit utvisad till hemlandet Kongo-Kinshasa. Ett Kongo där situationen har ballat ur nåt så inihelvete och räknas nu som en av de mest brännande humanitära katastrofer som pågår. Och dit har "vi" skickat en tonåring och hennes dotter, utan att ha fixat med boende och pengar åt dom i hemlandet och med Lys mamma kvar i Sverige. Läste någonstans att det hela försvarades med att Lys och Jessica skickades till en del av Kongo-Kinshasa som inte drabbats av de oroligheter som onekligen pågår i landet. Frågan jag ställer mig är naturligtvis: "VAD FAN SPELAR DET FÖR ROLL?!" Vad är det som säger att oroligheterna inte ska sprida sig över hela Kongo-Kinshasa? Svenska myndigheter avråder svenskar att resa till landet. Man fruktar att liknande folkmord som pågick i Rwanda i mitten av 1990-talet, då en miljon människor mördades under en väldigt kort tid, ska äga rum i Kongo-Kinshasa. Och återigen, dit har "vi" skickat Lys och Jessica. Jessica som för övrigt är född i Sverige. Hemma i Söderhamn ska man nu göra en kraftsamling för att försöka få hem de båda och jag hoppas att man lyckas med detta. Men då gäller det först och främst att hitta dom för nu vet man inte ens vart i Kongo-Kinshasa de befinner sig. Jag undrar om den människa som fattat detta beslut kan lägga sig och sova med gott samvete på kvällarna?

2 kommentarer:

Sara sa...

Ja, det är helt så ini h-vete idiotiskt att fatta ett sådant beslut. Att de skickade dem till den del av landet som inte "berörs" av oroligheterna spelar ingen som helst roll! Hon är fortfarande ensam utan trygghet, familj, hem etc där oroligheterna med allra största sannolikhet ändå drabbar hela landet. Eftersom de inte vet var de håller hus så kan de inte heller veta om de är i säkert förvar. Så, nu fick jag det sagt också.

Btw --> Snygg rubrikbild!

Karlsson sa...

Ja jag kan bara instämma i det du säger. Man blir förbannad. Men nu har man tydligen fått kontakt med henne. Fortsättning följer...