lördag 22 november 2008

Känslan är borta

Satt alldeles nyss och tittade på Chelsea - Newcastle, en match som förr i tiden fick det hela att hetta till lite extra mellan mig och lillebror då jag som bekant har mina sympatier hos Chelsea och lillebror i Newcastle. Men så är det inte längre. Mina tidigare så starka känslor för Chelsea har alltmer avtagit och jag orkar inte bry mig längre på samma sätt som man gjorde förut. Och detta beror inte på att mina sympatier för något annat lag har växt, absolut inte. Det är bara det att känslan för Chelsea har minskat. Skyller delvis detta på Romans inblandning i klubben. Denna mulitmiljardär som fullkomligt pumpat in stålar i klubben och gjort Chelsea till ett av världens absolut bästa fotbollslag. Borde inte jag som supporter hoppa jämfota av glädje för detta? Visst hade jag roligt första gången under Romans tid som Chelsea tog hem titeln men sen har jag som sagt tappat intresset. Och det är inte på grund av att Chelsea är ett köplag (vilket dom förresten varit under en väldigt lång tid) för vilket lag i dagens toppfotboll är inte ett köplag? Inget skulle jag påstå vilket i sig är väldigt tråkigt. Nej den största anledningen till mitt svikande intresse hittar vi nog i Chelseas spelartrupp. Det finns alldeles för många spelare i laget jag inte gillar eller inte känner någonting för. Vi kan ta dagens startevla som exempel:

Peter Cech - En av världens bästa målvakter men skulle jag gråta om han saknades? Nej, in med Cudicini istället!
Ashley Cole - Fröken Cole får vilken dag som helst lämna klubben. Låt Wayne Bridge spela istället.
Branislav Ivanovic - Är väl egentligen klubbens fjärdeval som mittback men när Carvalho och Alex är skadad fick han spela. Har ingen åsikt om karln.
John Terry - Han älskar jag däremot. Engelskt stål när det är som bäst. Världens bästa mittback!
José Bosingwa - En bra högerback, hellre honom än Belletti eller Ferreira men helst Micah Richards i City.
Florent Malouda - Onekligen en bra fotbollsspelare men ingen jag skulle sakna.
John Obi Mikel - Samma som ovan.
Frank Lampard - Frankie Boy går det inte att tycka illa om. Världsklass!
Deco - Gillade inte karln i Barcelona, gillar inte karln i Chelsea heller.
Joe Cole - Säsongen Joe kom till Chelsea hade jag tre spelare på min önskelista. Det var Cole, Bridge och Geremi. Alla tre kom och Joe får gärna avsluta karriären i Chelsea.
Nicolas Anelka - Gör sitt jobb och gör det riktigt bra men denna "klubbhora" är ingen jag älskar.

Ja ni ser, inte speciellt många som tagit plats i mitt fotbollshjärta. Kanske behövs det några svåra år och nya (brittiska?) spelare i Chelsea för att jag ska återfå min glöd för klubben. Fast innerst inne vet vi alla mycket väl att det som fattas Chelsea är Gianfranco Zola! Och det är nog bara en tidsfråga innan han är Chelseas tränare. Jag hoppas på det!

Inga kommentarer: