fredag 28 november 2008

Malte

Idag firar alla svenska män som har Malte som tilltalsnamn eller andranamn namnsdag. Och hade min far haft fullständig bestämmanderätt när hans förstfödde son skulle tilldelas ett namn för en dryga 24 år sedan så hade jag troligtvis varit en av dom som firat namnsdag idag den 28 november. Han ville alltså att jag skulle heta Malte men min mor drog bestämt i bromsen för det och jag fick istället namnet Andreas, som för övrigt inte var så populärt hos min gammelmormor Eina som tyckte att namnet inte passade en liten pojk. Enligt Statistiska Centralbyrån är det idag 4578 personer som heter Malte och av dom är det 2460 som har det som tilltalsnamn. Jag gillar det namnet måste jag säga. Ett skönt namn som jag inte skulle ha några problem att bära. Malte Karlsson, passar rätt bra ihop också. Kanske något för en eventuell framtida son.
Grattis på namnsdagen Malte!

Inga kommentarer: