torsdag 4 december 2008

Birollsfigurer

Satt tidigare idag och snackade lite med Dee Fearless över msn om Family Guy, den underbara tecknade serien om familjen Griffin som på allvar tar upp kampen om den roligaste tecknade serien någonsin med Simpsons. Vi kom under det samtalet att prata om lite sköna figurer i serien och det fick mig senare att fortsätta tänka på karaktärer i olika serier. Och då menar jag birollsfigurerna, inte dom som har en huvudroll utan de som bara får vara med i vissa avsnitt och då inte ens särskilt mycket. Dom figurer som dyker upp i 10-20 sekunder, släpper några sköna repliker och sen försvinner. Det blir ju nästan så att det är dessa figurer man tar till sitt hjärta, som blir favoriterna och när jag tänker efter så kan de lyfta en serie så jäkla mycket. Jag har själv några absoluta favoriter i vissa serier. Om vi återigen ska prata om Family Guy så är min favorit där Herbert the Pervert, snuskgubben som visslar när han pratar och som ständigt är på jakt efter unga pojkar och inte sällan är han ute efter Chris Griffin. I Simpsons har vi Comic Book Guy, serietidningsförsäljaren med åsikter som en tioåring men ett språkval som en sextioåring. Helt underbar! Han är ett praktexempel på en sådan som ofta bara får en replik att säga lite då och då men är den som får mig att skratta mest. I den sköna sjukhusserien Scrubs är den självklara favoriten, och här tror jag lillebror håller med, Ted. Sjukhusadvokaten med noll självförtroende och en jävel till chef.
Tre underbara herrar. Vilka är Dina favoriter?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Barney i How I met your mother är ju grym. Spanat in den serien?

Karlsson sa...

Visst har jag det men Barney kommer inte i närheten av dom andra!