måndag 8 december 2008

Tjattrande döva

Idag hände nåt som jag aldrig trodde skulle kunna hända. Satt återigen i Arkiv Gävleborgs lokaler för det fortsatta arbetet med b-uppsatsen. Jag har äntligen kommit på ett ämne att skriva om, mer om det senare kanske. Hursomhelst så gick jag in till "forskarsalen" där man får sitta och arbeta med sitt material, en "forskarsal" som idag var mer välbesökt än vanligt. En av arkivets anställda berättade för mig att det var ett gäng döva människor som hade fått en genomgång om hur saker och ting fungerar på arkivet och de skulle nu arbeta på egen hand. Om jag skulle bli störd hade dom ett annat rum att sitta i om jag ville. "Hehe, nä det ska nog inte vara några problem" sa jag självsäkert och tänkte för mig själv att ett gäng döva personer ska ju inte kunna störa mig. Dom sitter ju för fan bara och hyttar lite med nävarna till varandra. Det gjorde dom inte... Nu vet jag dom sitter och smackar också. De kära döva ska ju bestämt "prata" med munnen också och när de tecknar till varandra och fy fan vad det smackades emellanåt. Ett smackande som var jävligt irriterande när man satt där och läste en svårtydd skrivstill från ett protokoll. Så nästa gång jag råkar ut för en grupp döva i en forskarsal, då ska jag banne mig sätta mig i ett annat rum.

Omröstningen för nästa veckas tema ligger nu uppe. Fyra alternativ finns att rösta på och jag kanske måste förklara de olika alternativen för er.
Covers - röstar du på om du vill höra ett gäng covers som nästan är olagligt bra och som inte är så lik orginalet.
Odödliga - röstar du på om du vill höra musiker som numera ligger död och begraven men som enligt mig det alltid kommer att lyssnas på, som det alltid kommer att talas om.
Skäggmiffon - Kort och gott skäggiga musiker som förgyller vardagen.
Fruntimmer - Som skäggmiffon fast mindre skäggiga.

1 kommentar:

Anonym sa...

Skönt att ha ett ämne iaf:). Hoppas mitt håller. Du kan ju adda mig på msn förresten. Krissestolpe@hotmail.com . Så kan man utbyta musiktips och diverse:)