torsdag 18 december 2008

Tema Musik - Skäggmiffon

Det går ju bara inte att ha ett tema med skäggmiffon utan att ta med dessa herrar. Skäggmiffornas skäggmiffon i musikbranschen. ZZ Top naturligtvis. Herrarna som inte tittat åt en rakhyvel på decennier förutom trummisen då. Men han har nog dispens eftersom han heter Beard i efternamn, Frank i förnamn. Men basisten Dusty Hill och gitarristen Billy Gibbons ståtar med en imponerande helskägg. ZZ Top har jag förövrigt också sett. Sommaren 2002 om jag inte missminner mig, eller var det 2003? Minnet sviktar. Att det var på gatufesten i Sundsvall vet jag med bestämdhet. Jag vet också att det var ett av de segaste liveframträdanden jag någonsin sett. Säga vad man vill om Hill, Beard och Gibbons men någon speciell scenshow bjuder dom inte på. Men rätt skön musik har dom spottat ur sig genom åren. Och gillar man gitarrer gillar man Gibbons för han vet hur man hanterar guran. Det sägs att Jimi Hendrix en gång sade att Gibbons var världens bästa gitarrist och det är väl ett betyg gott som något! Här har vi ZZ Top med låten "Bad to the bone". Med en väldigt passande figur i huvudrollen.

ZZ Top - "Bad to the bone"

1 kommentar:

Anonym sa...

Självskrivna i temat. Bandet som satte rakhyveln på hyllan.