torsdag 22 januari 2009

Varför? - Igen

Under min dagliga runda på Aftonbladet.se så läste jag den här artikeln och blev förbannad och äcklad över företagsvärlden. Ericsson varslar 5000 personer varav 1000 av dessa i Sverige. Detta samtidigt som Ericsson det sista kvartalet i fjol gjorde en vinst på 6,5 miljarder kronor. Bolagets vidrigt rika direktör Carl-Henric Svanberg ökade sin rikedom med 21 miljoner. Förklara logiken i det för mig är ni snälla. Jag är inte alls insatt i företagsvärlden (och tur är väl kanske det) så jag kan inte påstå att jag vet hur det fungerar. Men jag tycker att detta låter väldigt konstigt, att sparka folk samtidigt som det onekligen går bra för företaget. Svanberg försvarar det lite med att det går bra nu men vem vet hur det ser ut senare. Är det inte som att en familjefar kommer hem med en jävla massa mat men låter en tredjedel av familjen att vara utan för att vem vet hur mycket mat man har nästa vecka? Ska man inte försöka försörja så pass mycket människor man kan, medans man kan? Återigen, jag förstår inte logiken. Svanberg säger också att det finns en stor förståelse bland personalen. Kanske bland den personal som får stanna men jag undrar jag om de sparkade har så stor förståelse för det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... jag läste oxå det där, och det är heeelt bortom min förståelse. Bara för att det står VD på hans namn skylt så ska HAN ha pengar för att sparka folk. Var fan e världen på väg? E alla företag lika.. Då kan jag oxå förstå att dom sparkar folk.. För att helt enkelt gotta sig i en förmögenhet.
Jäkla politiker...

Anonym sa...

Den mest troliga förklaringen är nog att det blir mer kostnadseffektivt med mindre folk. Mindre utgifter och därmed större vinster. Det är ju ändå grundtanken med företag. Att tjäna maximalt med pengar. Sen kanske man har stora kommande utgifter som resulterat i detta. Allt det här kan man ju dock tycka vad man vill om.

Lycka till på historia C-kursen.

Karlsson sa...

Elin:
Ja man blir förbannad.

Stolpe:
Det gör jag också!

Anonym sa...

Jo, jag märkte det;)

Anonym sa...

Tycker du gör en liten väl enkel analys av Ericsson. Om det går dåligt för alla i deras marknad så behöver man inte vara speciellt begåvad för att förstå att detta kommer leda till sämre orderingång. Speciellt med tanke på att de intäkter de gjorde det här kvartalet kommer från affärer man gjorde upp för över ett halvår sedan. Enda orsaken man varslar medarbetare för är att man har en överskottproduktion. Vore sanslöst om de hade 5000 anställda som bara satt och kostade pengar. Det skulle riskera hela företags framtid och då skulle helt klart fler än 5 000 människor som riskera att bli av med jobben.

Vill du ha en mer tydlig förklaring kan du läsa mitt blogginlägg:

http://www.valkommen.se/article-1232647656.html

Leffe

Karlsson sa...

Leffe:
Må så vara men jag tycker likt förbannat att det sticker i ögonen.

Anonym sa...

vinter förra året räknas inte
utan de är bara dagen resultat som räknas
ett stor företag har ett mål som som skall komma upp i varje kvartal
och gör dom inte de så räknas de som en förlust

vi leker med tanken att ericsson
har som mål att komma upp i en vinst på en mille första kvartalet
men kommer bara upp i fem hundra tusen
då har dom gått femhundra tusen i förlust första kvartalet
de ser konstigt ut i våra ögon men de är så de funkar / kalle