tisdag 17 mars 2009

Bara fotbollsspelare?

Det har hänt igen. En fotbollsspelare har fallit ihop som ett korthus på planen och dött, denna gång var det en lovande 14-åring och den låga åldern gör ju det om möjligt ännu mera tragiskt. Men det får mig att fundera på en sak. Är det bara fotbollsspelare som dör när de utövar sina sporter? Jag sitter och gräver djupt i min minnesbank för att se om jag kan hitta minnen om avlidna hockeyspelare, innebandyspelare, bandyspelare, ja kort sagt dödsfall som inträffat under idrottsevenemang. Men jag hittar inget. Nu kan det kanske vara så att jag helt enkelt missat nyheter om döda hockeyspelare t.ex. men även om så är fallet, är det ändå inte en majoritet av fotbollsspelare som trillar av pinn? Och vad fan beror det på? Borde man som en mindre vältränad och bra divison 4-spelare vara orolig? Troligtvis, och förhoppningsvis, inte för jag gjorde ett sånt där EKG-test för ett antal år sedan och då hittade farbror doktorn inte något misstänkt. Men jag tycker att alla fotbollsspelare, gammal som ung ska göra ett EKG-test. Eller inte bara alla fotbollsspelare. Alla idrottsmän och kvinnor borde göra det. Nu kan inte ett EKG-test finna alla eventuella fel på ett hjärta men om det kan upptäcka ett fel på en person och därmed också kanske rädda livet på honom/henne så är det ju värt det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

jansson sa...

Inom handbollen har det hänt några gånger. För nån vecka sedan var det en tysk 20-årig handbollstjärna som dog under en match. Sebastian Faisst hette han och dog av hjärnblödning.

Tompa sa...

Jag tror att, i alla fall på elitnivå inom olika sporter, det beror på att spelare spelar med förkylningar och smärtstillande i kroppen och liknande. Not cool

Karlsson sa...

Jansson: Se där, hade jag helt missat. Man är väl så insnöad på fotboll så man märker bara dom rubrikerna.

Tompa:
Det är nog ofta så, speciellt när det ligger x-antal miljoner i potten.

Anonym sa...

Jag kan nämna den ryske hockeyspelaren Tjerapanov (tror han hette så iaf) som avled under en match i KHL den här säsongen. 19 år och sedd som landets störste talang. Sen kanske du minns den då 10-11 åriga killen i Hudik som avled på en hockeyträning nån gång 2002-2003. Annars kan jag nog bara instämma. Tragiskt är det och tester som kan förebygga detta är absolut något som bör förespråkas.